Kina

Beijing

19 april, 2009

Jättetrött och borde redan vara i säng. I morgon ska vi upp tidigt för att besöka muren. Det känns som vi redan har varit här länge. Kanske för alla intryck. Det får bli en kort sammanfattning. I går var vi lite smått sega efter resan. Dessutom förlorade vi sex timmar på vägen. De försvann med en god natt sömn. Men vi höll igång, det är nog det bästa sättet att komma i rätt tidszon. Så, vi fick en helt fantastisk lunch. Vackert upplagda rätter i mängder. Massor med nya underbara smaker. En del var så där härligt pepprigt, att det kittlar i gommen. Det svalkades med friskt krysantemumte. En del i gänget hade lite dålig snits på pinnarna, men de har redan gjort stora framsteg i dag.

Få se nu vad gjorde vi sedan? Lite vimsig faktiskt, och veckovill redan… Kollar anteckningsboken. Jo, hutongerna. Hutong än mongoliska för en liten smal gata. Där åkte vi cykeltaxi mellan 600 år gamla hus och fick även besöka ett hem. Många kontraster.

På kvällen åt vi pekinganka på en restaurang som är berömd just för denna rätt. Det var väldigt fint och  säkert jättegott egentligen. Men jag vet inte om det var trötthet eller att jag råkat dricka kranvatten eller något. Men maten smakade inte. Och bussresan till hotellet klarade jag helt tack vare Feng, vår fantastiska guide, som gjorde akupressur på min handled. Det fungerade!  Men det ska erkännas att jag fick studera lite kinaporslin på nära håll under natten…

Klicka om du vill se en mobilkamerafilm. Morgongymnastik i Tiantanparken, Beijing

Men till morgonen var jag pigg och fräsch igen. Vi besökte en park där massor av människor samlas för att dansa, spela badminton, sjunga och umgås. Det var helt fantastiskt! (Jag är för fantastiskt trött för att hitta på synonymer). Som när man var liten och gick till lekparken och snabbt hittade nya lekkompisar, fick vi vara med och dansa och göra tai chi. Roligt!

Måste sova, får berätta mer en annan gång. Nu ska jag gå ner och se om jag kan få till en uppkoppling. Om ni läser det här har jag lyckats…

Kanske också av intresse för dig