Men har vi liksom inte kommit längre? Toys R Us leksakskatalog tycks mig som en övervintrad relik från 50-talet. Med flickorna framför spis och tvättmaskin. Sött poserande framför kameran. Pojkarna de snickrar, eller är superhjältar. Det är full fart, häftig action.
Kan inte barn få vara barn? Pojkar få vara pojkar och flickor vara flickor. Hela människor som uppmuntras att vara som de är, bekräftade för alla sina egenskaper och intressen. Tuffa, busiga, aktiva, omtänksamma, vilda och lugna. Omhändertagande och sociala, upptäcktslystna, experimenterande, små, sårbara och mjuka. Tuffa äventyrare. Hjältar och skurkar, konstnärligt skapande. Som pojkar är. Och flickor med.
Ska vi verkligen fösa in de formbara och sårbara små i fack, i färdiga mallar för hur de ska vara för att duga? Redan i barndomen? Eller låta dem vara livsbejakande, utforskande små människor på väg att upptäcka vilka de är?
Rent reklammässigt. Funkar det här? Säljer det här? Eller är det fler än jag som får kräkkänslor och definitivt inte klappar åt, eller kommer köpa klappar hos Toys R Us? Ja, med tanke på att de blev fällda redan förra året hos Reklamombudsmannen, och ändå kör på i samma stil i år, så kanske det är så.
Själva tycker Toys R Us (på Reklamombudsmannans sida ) att;
/…/Marknadsföringen har i möjligaste mån utformats på ett könsneutralt sätt och är inte otidsenlig. I den mån delar inte anses vara könsneutrala eller anses ge uttryck för en otidsenlig syn på barns lek är detta inte resultatet av ett fritt val från annonsörens sida, utan styrt av efterfrågan på marknaden och rådande uppfattningar i samhället./…/
Hm…är det så? Har (vi) reklamskapare inget fritt val utan är i händerna på marknadsmonstret som äter upp oss med hull och hår om vi inte gör som de vill? (Eller kanske som vi tror att de vill att vi ska göra). Och är det här den rådande uppfattningen i samhället? Verkligen? Är inte den rådande uppfattningen i samhället att samhället mår bättre av människor som har stort livsutrymme och är fria att bejaka alla sina sidor? Kanske är jag naiv, som tror så.
Jag letar förgäves efter andra kommentarer från Toys R Us, under artiklarna som har skrivits om företagets katalog, på bloggar, på deras Twitter och Facebooksidor och på deras hemsida under pressnyheter. Tomt?
Några barn tipsar om hur Toys R Us skulle kunna utforma katalogen i stället. Kunde inte det blivit bra PR? Att ta in några kloka och kreativa barn in i utformningsprocessen? Och göra det hela till något positivt? Bli omskrivna för deras nytänkande i stället. Typ ” vi på Toys R Us lyssnar på barnen, de är det värdefullaste vi har”. Passa på att ta vara på att folk är engagerade i deras verksamhet och göra det till något användbart.
Ett tips till julklappsinköpen:
Olika Förlag
Inga kommentarer